Rosnące wymagania, nierealne plany sprzedażowe, a do tego zamrożone wynagrodzenia i poczucie zagrożenia utratą stanowiska – taki obraz realiów pracy w bankach wyłania się z wyników badania przeprowadzonego przez Bankier.pl. Bankowcy przyznają, że spotykają się z rosnącą presją na sprzedaż i obawiają się o swoją zawodową przyszłość.
– Bankowcy odczuwają obciążenia wynikające z nacisku na efektywność działania, a jednocześnie skarżą się na zamrożenie wynagrodzeń. 56 proc. ankietowanych twierdzi, że w okresie ich zatrudnienia na danym stanowisku płace pozostały na tym samym poziomie – wskazuje Michał Kisiel, analityk Bankier.pl. Podwyżki odczuło 24 proc. respondentów, a spadek wynagrodzenia – co piąty.
Ostatnie miesiące obfitowały w doniesienia o zwolnieniach grupowych w działających w Polsce instytucjach, ale trend ograniczania kosztów jest wyraźnie widoczny w sektorze już od co najmniej kilku lat. W 2016 roku ruszyła kolejna fala zwolnień w sektorze. O planie zmniejszenia liczby etatów poinformował m.in. Getin Bank, Deutsche Bank i Raiffeisen Polbank. Banki tłumaczą swoje ruchy dodatkowymi obciążeniami związanymi z podatkiem bankowym i koniecznością obniżenia kosztów. Istotną rolę odgrywają także zmieniające się preferencje klientów, którzy coraz rzadziej korzystają z tradycyjnych placówek.
W badaniu "Jak się pracuje w bankach?" przeprowadzonym przez Bankier.pl w marcu br. udział wzięło 1224 respondentów, z czego 970 to osoby nadal pracujące w bankowości. 67 proc. ankietowanych pracowników to osoby znajdujące się na pierwszej linii kontaktu z klientem – zatrudnieni w placówkach, zajmujący się doradztwem, obsługą kasową i sprzedażą. Zdecydowana większość, 70 proc. badanych, pracuje na stanowisku związanym z bankowością detaliczną, a dwie trzecie może pochwalić się długim, przekraczającym 2 lata, stażem zatrudnienia.
Respondenci w przeważającej większości deklarują, że od zatrudnienia w banku wzrosły wymagania dotyczące pracy na ich stanowisku. 79 proc. badanych twierdzi, że w tym czasie obciążenie zadaniami się zwiększyło, a aż 82 proc. przyznaje, że wzrosły oczekiwania dotyczące wyników pracy (plany sprzedażowe, narzucane wyniki). „Na ten moment 100% planu w roku 2016 odpowiada około 250% tego, czego wymagano jeszcze w 2012 roku” – wskazał jeden z badanych zajmujący się obsługą klientów z sektora MSP. Tego rodzaju głosy powtarzały się w uwagach formułowanych przez ankietowanych wskazujących np. na dwucyfrowe wzrosty zakładane przez przełożonych w planach sprzedaży.
Dwie trzecie badanych twierdzi, że spotkało się z nadmierną presją przełożonych na wyniki. 64 proc. wskazało na narzucanie nierealnych planów i zakresów zadań, 37 proc. miało także do czynienia z publicznym wskazywaniem pracowników, którzy osiągają niedostateczne wyniki. Do rzadkości nie należą także praktyki, które można określić mianem patologii. 42 proc. badanych było świadkami zastraszania pracowników możliwością zwolnienia, a 8 proc. – zmuszaniem do zmiany formy zatrudnienia (np. przejścia na inny typ umowy).
– Badani bankowcy są naocznymi świadkami zmian zachodzących w sektorze. 44 proc. badanych twierdzi, że w ostatnich 12 miesiącach w ich dziale miały miejsce redukcje zatrudnienia polegające na trwałej likwidacji miejsc pracy – podkreśla Michał Kisiel. – Nic zatem dziwnego, że bankowcy nie czują się pewnie. W badaniu Bankier.pl 43 proc. respondentów oceniło prawdopodobieństwo utraty pracy w najbliższym czasie jako wysokie lub bardzo wysokie – komentuje Kisiel.
Przedruk i powielanie informacji prasowej oraz komentarzy analityków Bankier.pl dozwolone pod warunkiem powołania się na źródło Bankier.pl.
Więcej na ten temat: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Stres-i-rosnaca-presja-bankowcy-o-swojej-pracy-RAPORT-7355846.html
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/stres-i-rosnaca-presja-bankowcy-o-swojej-pracy